"""test_board.py - Testit pelilaudalle""" # Tämä tiedosto on jätettty pylint testien ulkopuolelle, koska tässä tehdään # paljon "kiellettyjä asioita", kuten käydään lukemassa luokan "privaatteja" # muuttujia import unittest from board import Board, Level, LevelSpecs class TestBoardClass(unittest.TestCase): """ pelilauden testit kattava luokka """ def test_init_works_and_defaults_beginner(self): """ pelilautaolion luominen onnistuu ja defaulttaa aloittelijaksi """ b = Board() self.assertEqual(b.get_width(), LevelSpecs[Level.BEGINNER][0]) self.assertEqual(b.get_height(), LevelSpecs[Level.BEGINNER][1]) self.assertEqual(b.get_mines(), LevelSpecs[Level.BEGINNER][2]) self.assertTrue(b.get_width()>0) def test_init_with_level(self): """ olion luominen onnistuu vaikeustasolla""" b = Board(level=Level.EXPERT) self.assertEqual(b.get_width(), LevelSpecs[Level.EXPERT][0]) self.assertEqual(b.get_height(), LevelSpecs[Level.EXPERT][1]) self.assertEqual(b.get_mines(), LevelSpecs[Level.EXPERT][2]) def test_init_with_incorect_dimensions(self): """ luominen ei saa onnitua mahdottomilla mitoilla """ b = Board(width=1, height=999) self.assertEqual(b.get_width(), LevelSpecs[Level.BEGINNER][0]) self.assertEqual(b.get_height(), LevelSpecs[Level.BEGINNER][1]) self.assertEqual(b.get_mines(), LevelSpecs[Level.BEGINNER][2]) def matrixs_equals(self, m1, m2): """ apufunktio testaa onko matriisit samat """ # onko edes samaa kokoa ? if len(m1)!=len(m2): return False for i in range(len(m1)): if m1[i] != m2[i]: return False return True def test_init_with_valid_board(self): """ Pelilaudan luominen onnistuu kelvollisella asettelulla """ t = [ [0,0,0,0], [0,0,0,1], [0,0,0,0] ] b = Board(board = t) self.assertEqual(b.get_width(), 4) self.assertEqual(b.get_height(), 3) self.assertEqual(b.get_mines(), 1) def test_init_board_is_masked_right(self): """ Luodun pelilaudan laatat ja peitteet on asetettu oikein """ t = [ [0,0,0,0], [0,0,0,1], [0,0,0,0] ] b = Board(board = t) self.assertEqual(b.get_width(), 4) self.assertEqual(b.get_height(), 3) self.assertEqual(b.get_mines(), 1) # testataan onko laatat tallennettu oikein luokkaan t = [ [0,0,0], [0,0,0], [1,1,1], [1,9,1] ] self.assertTrue(self.matrixs_equals(b._Board__tiles, t)) # onko maksit asetettu oikein t = [ [12,12,12], [12,12,12], [12,12,12], [12,12,12] ] self.assertTrue(self.matrixs_equals(b._Board__masked, t)) def test_get_view_and_guess(self): """ laudan näkymä on oikein senkin jälkeen kun on arvattu """ t = [ [0,0,1], [0,0,0], [0,0,0] ] b = Board(board=t) # Antaahan pelikenttä pelkkää maskia aluksi t = [ [12,12,12], [12,12,12], [12,12,12] ] self.assertTrue(self.matrixs_equals(b.get_view(), t)) # avataan yläkulma -> palatuu True self.assertTrue(b.guess(0,0)) # onko näkymä nyt oikein t = [ [0,0,0], [1,1,0], [12,1,0] ] self.assertTrue(self.matrixs_equals(b.get_view(), t)) # avataan alakulma jossa miina -> palautuu False self.assertFalse(b.guess(2,0)) def test_is_winning(self): """ toimiiko voittotilanteen tunnistus """ b = Board(width=2, height=2) b._Board__tiles=[[1,9],[9,9]] b._Board__masked=[[12,12],[12,12]] self.assertFalse(b.is_winning()) b._Board__masked=[[0,12],[12,12]] self.assertTrue(b.is_winning()) b._Board__masked=[[0,0],[12,12]] self.assertFalse(b.is_winning()) def test_error_conditions_in_guess(self): """ ruudun avaus alueen ulkopuolelta tai avatussa ruudussa ei onnistu""" b = Board(width=2, height=2) b._Board__tiles=[[1,9],[9,9]] self.assertFalse(b.guess(2,2)) self.assertTrue(b.guess(0,0)) self.assertFalse(b.guess(0,0)) def test_get_mask(self): """ maski annetaan oikein """ b = Board(width=2, height=2) b._Board__tiles=[[1,9],[9,9]] self.assertEqual(b.get_mask(0,0), 12) def test_flag(self): """ ruudun liputus toimii """ b = Board(width=2, height=2) b._Board__tiles=[[1,9],[9,9]] self.assertEqual(b.get_mask(0,0), 12) self.assertTrue(b.flag(0,0)) self.assertEqual(b.get_mask(0,0), 13) self.assertTrue(b.flag(0,0)) self.assertEqual(b.get_mask(0,0), 10) self.assertTrue(b.flag(0,0)) self.assertEqual(b.get_mask(0,0), 11) self.assertTrue(b.flag(0,0)) self.assertEqual(b.get_mask(0,0), 12) self.assertTrue(b.flag(0,0,10)) self.assertEqual(b.get_mask(0,0), 10) def test_flag_error_conditions(self): """ liputus ei onnistu jos avattu, alueen ulkopuolella, outo arvo """ b = Board(width=2, height=2) b._Board__tiles=[[1,9],[9,9]] b._Board__masked[0][0]=6 self.assertFalse(b.flag(0,0)) b._Board__masked[0][0]=10 self.assertFalse(b.flag(0,0,4)) b._Board__masked[0][0]=0 self.assertFalse(b.flag(0,0)) self.assertFalse(b.flag(2,2)) def test_reveal(self): """ paljastuksen jälkeen näkyy laatat sellaisenaan """ b = Board(width=2, height=2) b.reveal() t = b._Board__tiles v = b.get_view() for i in range(2): self.assertEqual(v[i],t[i]) def test_get_level(self): """ Testataan että nykyinen vaikeustaso palautuu oikein """ b = Board(level=Level.INTERMEDIATE) self.assertIn(LevelSpecs[Level.INTERMEDIATE][3], b.get_level_name()) b = Board(level=Level.INTERMEDIATE, width=25, mines=2) self.assertIn("Mukautettu", b.get_level_name()) def test_board_invalid(self): """ Yritetään luoda peli kelvottomalla laudalla """ b = Board(board=[[0,0,0,0,0],[0,0,0,1],[0,0,0,0,0]]) self.assertIn(LevelSpecs[Level.BEGINNER][3], b.get_level_name()) b = Board(board=[[0,0,0,0,0]]) self.assertIn(LevelSpecs[Level.BEGINNER][3], b.get_level_name()) b = Board(board=[[0,0,0,0],[0,0,0,0],[0,0,0,0]]) self.assertIn(LevelSpecs[Level.BEGINNER][3], b.get_level_name())