summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/board/board.py
blob: 069b56869b51072a67063a23e1edc3f262b2af17 (plain)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
""" board/board.py - Pelilaudan käsittelyyn tarkoitetut jutut """
from random import randrange
from sys import stderr
from copy import deepcopy

class Board():
    """	Board - Luokka joka pitää huolen pelilaudasta ja siihen kohdistuvista
                siirroista.
    """
    def __init__(self, size = 10, bombs = 0):
        # Lauta pitää olla vähintään 2x2, jotta on jotain pelattavaa
        size = 2 if size < 2 else size
        size = 50 if size > 50 else size
        self.size = size

        # Pommeja pitää olla vähintään yksi, kuten tyhjiäkin
        bombs = size*size*size//100 if bombs < 1 else bombs
        bombs = size*size-1 if bombs>=size*size else bombs
        bombs = 1 if bombs == 0 else bombs
        self.bombs = bombs

        self.tiles = []
        self.masked = []
        self.initialize_tiles( size )
        self.randomize_bombs( bombs )
        self.calculate_neighbours()


    def initialize_tiles(self, size):
        """ alustaa pelilaudan matriisit """
        self.tiles = [[0 for _ in range(size)] for _ in range(size)]
        self.masked = [[10 for _ in range(size)] for _ in range(size)]


    def randomize_bombs(self, bomb_count):
        """ arpoo pelilaudalle pommit """
        for _ in range(bomb_count):
            while True:
                x, y = randrange(0,self.size), randrange(0,self.size)
                if self.tiles[x][y] != 0:
                    continue
                self.tiles[x][y]=9
                break


    def calculate_neighbours(self):
        """ laskee naapurissa olevien pommien määrät valmiiksi laudalle """
        for y in range(self.size):
            for x in range(self.size):
                if self.tiles[x][y] == 9:
                    continue
                neighbouring_bombs = 0
                for nx, ny in self.get_neighbours_coords(x,y):
                    if self.tiles[nx][ny] == 9:
                        neighbouring_bombs += 1
                self.tiles[x][y] = neighbouring_bombs


    def invalid_coordinates(self, x, y):
        """ onko koordinaatit pelilaudan ulkopuolella """
        return x < 0 or x >= self.size or y < 0 or y >= self.size


    def get_neighbours_coords(self, x, y, include_home = False):
        """ antaa listan naapureiden koordinaateista """
        offsets = (
            (-1,-1), (0,-1), (1,-1),
            (-1, 0), (0, 0), (1, 0),
            (-1, 1), (0, 1), (1, 1)
        ) if include_home else (
            (-1,-1), (0,-1), (1,-1),
            (-1, 0),         (1, 0),
            (-1, 1), (0, 1), (1, 1)
        )
        coordinates=[]
        for dx,dy in offsets:
            if not self.invalid_coordinates(x+dx, y+dy):
                coordinates.append( (x+dx, y+dy) )
        return coordinates


    def get_view(self):
        """ antaa matriisin nykyisestä pelinäkymästä """
        view = deepcopy(self.masked)
        for y in range(self.size):
            for x in range(self.size):
                if not view[x][y]:
                    view[x][y]=self.tiles[x][y]
        return view


    def is_winning(self):
        """ tarkistaa onko peli voitettu """
        for y in range(self.size):
            for x in range(self.size):
                if self.tiles[x][y] != 9 and self.masked[x][y]:
                    return False
        return True


    def collect_area(self, x, y, area = None):
        """ tunnustelee ja palauttaa tyhjän alueen koordinaatit """
        if area is None:
            area = {(x,y)}
        to_test = []
        for nx, ny in self.get_neighbours_coords(x, y):
            if self.tiles[nx][ny] == 0 and (nx,ny) not in area:
                to_test.append((nx, ny))
                area.add((nx, ny))
        for tx, ty in to_test:
            area=area.union(self.collect_area(tx, ty, area))
        return area


    def get_mask(self, x, y):
        """ onko ruutu vielä piilossa """
        return self.masked[x][y]


    def flag_tile(self, x, y):
        """ aseta lippu peitetylle ruudulle"""
        if self.invalid_coordinates(x, y):
            print("Koordinaatit on pelilaudan ulkopuolella", file=stderr)
            return False

        if self.masked[x][y] == 0:
            print("Ei voi liputtaa avattua ruutua", file=stderr)
            return False

        match self.masked[x][y]:
            case 0:
                print("Ei voi liputtaa avattua ruutua", file=stderr)
                return False
            case 10 | 11:
                self.masked[x][y]+=1
                return True
            case 12:
                self.masked[x][y]=10
                return True

        print("Ruudulla odottamaton lippu", file=stderr)
        return False


    def make_guess(self, x, y):
        """ tee arvaus """
        if self.invalid_coordinates(x, y):
            print("Koordinaatit on pelilaudan ulkopuolella", file=stderr)
            return False

        if self.masked[x][y] == 0:
            print("Ruutu on jo avattu", file=stderr)
            return False

        self.masked[x][y] = 0

        if self.tiles[x][y] == 9:
            return False

        if self.tiles[x][y] == 0:
            for cx, cy in self.collect_area( x, y ):
                for nx, ny in self.get_neighbours_coords(cx, cy, True):
                    self.masked[nx][ny] = 0

        return True