1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
|
""" tui/tui.py - teksikäyttöliittymä """
# pylint: disable = multiple-imports
import termios, fcntl, sys, os
from time import sleep
from tui.static import Action, ActionKeys, TileTypes
from tui.ansi import Ansi
class Tui():
""" Tui - Luokka käyttäjän interaktiota varten """
def __init__(self):
# Vaatii hieman terminaaliasetusten muokkaamista jotta yksittäiset
# napin painallukset voidaan lukea
# https://stackoverflow.com/questions/983354/how-do-i-wait-for-a-pressed-key
fd = sys.stdin.fileno()
self.oldterm = termios.tcgetattr(fd)
newattr = termios.tcgetattr(fd)
newattr[3] = newattr[3] & ~termios.ICANON & ~termios.ECHO
termios.tcsetattr(fd, termios.TCSANOW, newattr)
self.oldflags = fcntl.fcntl(fd, fcntl.F_GETFL)
fcntl.fcntl(fd, fcntl.F_SETFL, self.oldflags | os.O_NONBLOCK)
def __del__(self):
# palautetaan terminaali takaisin alkupetäiseen uskoon
fd = sys.stdin.fileno()
termios.tcsetattr(fd, termios.TCSAFLUSH, self.oldterm)
fcntl.fcntl(fd, fcntl.F_SETFL, self.oldflags)
print()
def draw_tile(self, tile, hilighted):
""" "piirtää" yhden ruudun """
for ch, colors in zip(TileTypes[tile].text, TileTypes[tile].colors):
color, bg = colors
Ansi.color(Ansi.BLACK if hilighted else color)
Ansi.bg(Ansi.CYAN if hilighted else bg)
print(end=ch)
Ansi.reset()
def draw_matrix(self, matrix, hx, hy):
""" "piirtää" ruudukon """
Ansi.cup(len(matrix[0]))
# pylint: disable=consider-using-enumerate
for y in range(len(matrix[0])):
for x in range(len(matrix)):
self.draw_tile(matrix[x][y], x == hx and y == hy)
print()
def read_action(self):
""" lukee näppäimistölä käyttäjän toiminnon """
while True:
# Ehkä riittää jos näppäimiä luetaan 50x sekunnissa
sleep(0.02)
try:
keycode = sys.stdin.read(16)
except KeyboardInterrupt:
return Action.QUIT
if keycode:
for key, action in ActionKeys.items():
if keycode.startswith(key):
return action
def matrix_selector(self, matrix, x, y):
""" piirtää ruudukon ja antaa käyttäjän valita nuolinäppäimillä """
self.draw_matrix(matrix, x, y)
while True:
action = self.read_action()
match action:
case Action.QUIT:
return (action, x, y)
case Action.OPEN | Action.FLAG:
if matrix[x][y] >= 10:
return (action, x, y)
case Action.UP:
y = y-1 if y > 0 else 0
case Action.LEFT:
x = x-1 if x > 0 else 0
case Action.DOWN:
y = y+1 if y < len(matrix[0])-1 else y
case Action.RIGHT:
x = x+1 if x < len(matrix)-1 else x
self.draw_matrix(matrix, x, y)
def show_board_with_text(self, matrix, x, y, text):
""" näyttää laudan, tekstin alla ja jää odottelemaan nappia """
self.draw_matrix(matrix, x, y)
print(text)
Ansi.cup(1)
self.read_action()
def game_begin(self, size):
""" ruudun alustus ja lähtökoordinaatien määritys """
print(end="\n"*(size+1))
Ansi.cup(1)
return size//2, size//2
def game_over(self, matrix, x, y):
""" näyttää pelin lopputilanteen ja odottaa nappia """
self.show_board_with_text(matrix, x, y,
"KUOLEMA! ...näppäimellä eteenpäin...")
def game_win(self, matrix, x, y):
""" näyttäää pelin lopputilanteen ja odottaa nappia """
self.show_board_with_text(matrix, x, y,
"VOITTO! ...näppäimellä eteenpäin...")
def game_end(self, matrix):
""" pelin lopetus """
self.show_board_with_text(matrix, -1, -1,
"PELI OHI! ...näppäimellä eteenpäin...")
print()
|