""" tui/tui.py - teksikäyttöliittymä """ # pylint: disable = multiple-imports import termios, fcntl, sys, os from time import sleep from tui.static import Action, ActionKeys, TileTypes from tui.ansi import Ansi class Tui(): """ Tui - Luokka käyttäjän interaktiota varten """ def __init__(self, bot = None): # Vaatii hieman terminaaliasetusten muokkaamista jotta yksittäiset # napin painallukset voidaan lukea # https://stackoverflow.com/questions/983354/how-do-i-wait-for-a-pressed-key fd = sys.stdin.fileno() self.oldterm = termios.tcgetattr(fd) newattr = termios.tcgetattr(fd) newattr[3] = newattr[3] & ~termios.ICANON & ~termios.ECHO termios.tcsetattr(fd, termios.TCSANOW, newattr) self.oldflags = fcntl.fcntl(fd, fcntl.F_GETFL) fcntl.fcntl(fd, fcntl.F_SETFL, self.oldflags | os.O_NONBLOCK) self.bot = bot def __del__(self): # palautetaan terminaali takaisin alkupetäiseen uskoon fd = sys.stdin.fileno() termios.tcsetattr(fd, termios.TCSAFLUSH, self.oldterm) fcntl.fcntl(fd, fcntl.F_SETFL, self.oldflags) print() def draw_tile(self, tile, hilighted): """ "piirtää" yhden ruudun """ for ch, colors in zip(TileTypes[tile].text, TileTypes[tile].colors): color, bg = colors Ansi.color(Ansi.BLACK if hilighted else color) Ansi.bg(Ansi.CYAN if hilighted else bg) print(end=ch) Ansi.reset() def draw_matrix(self, matrix, hx, hy): """ "piirtää" ruudukon """ Ansi.cup(len(matrix[0])) # pylint: disable=consider-using-enumerate for y in range(len(matrix[0])): for x in range(len(matrix)): hilight = matrix[x][y] != 9 and x == hx and y == hy self.draw_tile(matrix[x][y], hilight) print() def read_action(self): """ lukee näppäimistölä käyttäjän toiminnon """ while True: # Ehkä riittää jos näppäimiä luetaan 50x sekunnissa sleep(0.02) try: keycode = sys.stdin.read(16) except KeyboardInterrupt: return Action.QUIT if keycode: for key, action in ActionKeys.items(): if keycode.startswith(key): return action def matrix_selector(self, matrix, x, y): """ piirtää ruudukon ja antaa käyttäjän valita nuolinäppäimillä """ self.draw_matrix(matrix, x, y) while True: action = self.read_action() match action: case Action.QUIT: return (action, x, y) case Action.OPEN | Action.FLAG | Action.BOMB | Action.SAFE: if matrix[x][y] >= 10: return (action, x, y) case Action.UP: y = y-1 if y > 0 else 0 case Action.LEFT: x = x-1 if x > 0 else 0 case Action.DOWN: y = y+1 if y < len(matrix[0])-1 else y case Action.RIGHT: x = x+1 if x < len(matrix)-1 else x case Action.TOP: y = 0 case Action.BOTTOM: y = len(matrix[0])-1 case Action.BEGIN: x = 0 case Action.END: x = len(matrix)-1 case Action.HINT: if self.bot is not None: return self.bot.hint(matrix, x, y) self.draw_matrix(matrix, x, y) def show_board_with_text(self, matrix, x, y, text): """ näyttää laudan, tekstin alla ja jää odottelemaan nappia """ self.draw_matrix(matrix, x, y) print(text) Ansi.cup(1) self.read_action() def game_begin(self, size): """ ruudun alustus ja lähtökoordinaatien määritys """ print(end="\n"*(size+1)) Ansi.cup(1) return size//2, size//2 def game_over(self, matrix, x, y): """ näyttää pelin lopputilanteen ja odottaa nappia """ self.show_board_with_text(matrix, x, y, "KUOLEMA! ...näppäimellä eteenpäin...") def game_win(self, matrix, x, y): """ näyttäää pelin lopputilanteen ja odottaa nappia """ self.show_board_with_text(matrix, x, y, "VOITTO! ...näppäimellä eteenpäin...") def game_end(self, matrix): """ pelin lopetus """ self.show_board_with_text(matrix, -1, -1, "PELI OHI! ...näppäimellä eteenpäin...") print()