summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/tests/test_board.py
blob: b7678c8c76c671fdbc634e74808e4d683bdb9759 (plain)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
"""test_board.py - Testit pelilaudalle"""
# Tämä tiedosto on jätettty pylint testien ulkopuolelle, koska tässä tehdään
# paljon "kiellettyjä asioita", kuten käydään lukemassa luokan "privaatteja"
# muuttujia

import unittest
from board import Board, Level, LevelSpecs

class TestBoardClass(unittest.TestCase):
    """ pelilauden testit kattava luokka """
    def test_init_works_and_defaults_beginner(self):
        """ pelilautaolion luominen onnistuu ja defaulttaa aloittelijaksi """
        b = Board()
        self.assertEqual(b.get_width(), LevelSpecs[Level.BEGINNER][0])
        self.assertEqual(b.get_height(), LevelSpecs[Level.BEGINNER][1])
        self.assertEqual(b.get_mines(), LevelSpecs[Level.BEGINNER][2])
        self.assertTrue(b.get_width()>0)

    def test_init_with_level(self):
        """ olion luominen onnistuu vaikeustasolla"""
        b = Board(level=Level.EXPERT)
        self.assertEqual(b.get_width(), LevelSpecs[Level.EXPERT][0])
        self.assertEqual(b.get_height(), LevelSpecs[Level.EXPERT][1])
        self.assertEqual(b.get_mines(), LevelSpecs[Level.EXPERT][2])

    def test_init_with_incorect_dimensions(self):
        """ luominen ei saa onnitua mahdottomilla mitoilla """
        b = Board(width=1, height=999)
        self.assertEqual(b.get_width(), LevelSpecs[Level.BEGINNER][0])
        self.assertEqual(b.get_height(), LevelSpecs[Level.BEGINNER][1])
        self.assertEqual(b.get_mines(), LevelSpecs[Level.BEGINNER][2])

    def matrixs_equals(self, m1, m2):
        """ apufunktio testaa onko matriisit samat """
        # onko edes samaa kokoa ?
        if len(m1)!=len(m2):
            return False
        for i in range(len(m1)):
            if m1[i] != m2[i]:
                return False
        return True
        
    
    def test_init_with_valid_board(self):
        """ Pelilaudan luominen onnistuu kelvollisella asettelulla """
        t = [
            [0,0,0,0],
            [0,0,0,1],
            [0,0,0,0]
        ]
        b = Board(board = t)
        self.assertEqual(b.get_width(), 4)
        self.assertEqual(b.get_height(), 3)
        self.assertEqual(b.get_mines(), 1)

    def test_init_board_is_masked_right(self):
        """ Luodun pelilaudan laatat ja peitteet on asetettu oikein """
        t = [
            [0,0,0,0],
            [0,0,0,1],
            [0,0,0,0]
        ]
        b = Board(board = t)
        self.assertEqual(b.get_width(), 4)
        self.assertEqual(b.get_height(), 3)
        self.assertEqual(b.get_mines(), 1)

        # testataan onko laatat tallennettu oikein luokkaan
        t = [
            [0,0,0],
            [0,0,0],
            [1,1,1],
            [1,9,1]
        ]
        self.assertTrue(self.matrixs_equals(b._Board__tiles, t))

        # onko maksit asetettu oikein
        t = [
            [12,12,12],
            [12,12,12],
            [12,12,12],
            [12,12,12]
        ]
        self.assertTrue(self.matrixs_equals(b._Board__masked, t))

    def test_get_view_and_guess(self):
        """ laudan näkymä on oikein senkin jälkeen kun on arvattu """
        
        t = [
            [0,0,1],
            [0,0,0],
            [0,0,0]
        ]
        b = Board(board=t)

        # Antaahan pelikenttä pelkkää maskia aluksi
        t = [
            [12,12,12],
            [12,12,12],
            [12,12,12]
        ]
        self.assertTrue(self.matrixs_equals(b.get_view(), t))

        # avataan yläkulma -> palatuu True
        self.assertTrue(b.guess(0,0))

        # onko näkymä nyt oikein
        t = [
            [0,0,0],
            [1,1,0],
            [12,1,0]
        ]
        self.assertTrue(self.matrixs_equals(b.get_view(), t))

        # avataan alakulma jossa miina -> palautuu False
        self.assertFalse(b.guess(2,0))

    def test_is_winning(self):
        """ toimiiko voittotilanteen tunnistus """
        b = Board(width=2, height=2)
        b._Board__tiles=[[1,9],[9,9]]
        b._Board__masked=[[12,12],[12,12]]
        self.assertFalse(b.is_winning())
        b._Board__masked=[[0,12],[12,12]]
        self.assertTrue(b.is_winning())
        b._Board__masked=[[0,0],[12,12]]
        self.assertFalse(b.is_winning())

    def test_error_conditions_in_guess(self):
        """ ruudun avaus alueen ulkopuolelta tai avatussa ruudussa ei onnistu"""
        b = Board(width=2, height=2)
        b._Board__tiles=[[1,9],[9,9]]
        self.assertFalse(b.guess(2,2))
        self.assertTrue(b.guess(0,0))
        self.assertFalse(b.guess(0,0))

    def test_get_mask(self):
        """ maski annetaan oikein """
        b = Board(width=2, height=2)
        b._Board__tiles=[[1,9],[9,9]]
        self.assertEqual(b.get_mask(0,0), 12)

    def test_flag(self):
        """ ruudun liputus toimii """
        b = Board(width=2, height=2)
        b._Board__tiles=[[1,9],[9,9]]
        self.assertEqual(b.get_mask(0,0), 12)
        self.assertTrue(b.flag(0,0))
        self.assertEqual(b.get_mask(0,0), 13)
        self.assertTrue(b.flag(0,0))
        self.assertEqual(b.get_mask(0,0), 10)
        self.assertTrue(b.flag(0,0))
        self.assertEqual(b.get_mask(0,0), 11)
        self.assertTrue(b.flag(0,0))
        self.assertEqual(b.get_mask(0,0), 12)
        self.assertTrue(b.flag(0,0,10))
        self.assertEqual(b.get_mask(0,0), 10)

    def test_flag_error_conditions(self):
        """ liputus ei onnistu jos avattu, alueen ulkopuolella, outo arvo """
        b = Board(width=2, height=2)
        b._Board__tiles=[[1,9],[9,9]]
        b._Board__masked[0][0]=6
        self.assertFalse(b.flag(0,0))
        b._Board__masked[0][0]=10
        self.assertFalse(b.flag(0,0,4))
        b._Board__masked[0][0]=0
        self.assertFalse(b.flag(0,0))
        self.assertFalse(b.flag(2,2))

    def test_reveal(self):
        """ paljastuksen jälkeen näkyy laatat sellaisenaan """
        b = Board(width=2, height=2)
        b.reveal()
        t = b._Board__tiles
        v = b.get_view()
        for i in range(2):
            self.assertEqual(v[i],t[i])

    def test_get_level(self):
        """ Testataan että nykyinen vaikeustaso palautuu oikein """
        b = Board(level=Level.INTERMEDIATE)
        self.assertIn(LevelSpecs[Level.INTERMEDIATE][3], b.get_level_name())
        b = Board(level=Level.INTERMEDIATE, width=25, mines=2)
        self.assertIn("Mukautettu", b.get_level_name())

    def test_board_invalid(self):
        """ Yritetään luoda peli kelvottomalla laudalla """
        b = Board(board=[[0,0,0,0,0],[0,0,0,1],[0,0,0,0,0]])
        self.assertIn(LevelSpecs[Level.BEGINNER][3], b.get_level_name())
        b = Board(board=[[0,0,0,0,0]])
        self.assertIn(LevelSpecs[Level.BEGINNER][3], b.get_level_name())
        b = Board(board=[[0,0,0,0],[0,0,0,0],[0,0,0,0]])
        self.assertIn(LevelSpecs[Level.BEGINNER][3], b.get_level_name())